Ett utbildningsprogram för att rusta ledare verksamma inom kultur och fritidsområdet i Sverige
4 april, kl 10-12 (digital 2 timmar)
Introduktionsträff
Syfte: Ramsätta programmet, förberedelse inför och att starta upp programmet.
Innehåll: Utbildningens bärande delar (Upplevelsebaserat, lärgrupper, teorier) introduktion lärgrupper, introduktion Leadership Pipeline, ”hemuppgift” för mellanperioden introduktion – modul 1.
28-29 april, kl 12-12 (24 timmar på plats)
Modul 1: Kultur- och fritid, del av en helhet
Syfte: Att öka förståelsen för och bli framgångsrik i de möjligheter och begränsningar som en chefsroll inom kultur- och fritidsområdet innebär i en politiskt styrd organisation.
Innehåll: Grupper- och gruppers utveckling, externt inspel: ”I huvudet på KSO”. AB kommunen (konstitutionell grund), Hur ser deltagarens sammanhang ut? Olika logiker som styr och påverkar chefens uppdrag. Teoretiska inspel utifrån grupper och ledarskap i den offentliga sektorn (Leadership pipeline m.m). Jag och mitt förändringsinitiativ under utbildningen, samt uppgift för deltagarna under mellanperioden modul 1 och modul 2.
21-22 maj, kl 12-12 (24 timmar på plats)
Modul 2: Ledarskap i kultur- och fritidssektorn
Syfte: Att öka förståelsen för deltagarnas egna ledarförmåga och utvecklingsbehov. Att genom att erbjuda verktyg och metoder utvecklas såväl i ledarrollen som att skapa förutsättningar för att veta hur deltagaren på ett än bättre sätt ska kunna ta plats i den kommunala organisationen med kultur- och fritidsperspektiven.
Innehåll: Fördjupning kring ledarskap, metoder och teorier kring ledningsgrupp och ledningsgruppen som verktyg för att bedriva utvecklingsarbete, erfarenhetsutbyte och tekniker för kollegial coachning, tips och trix: ”Så här lyckas du i nämnden”, externt inspel: ”I huvudet på en erkänt duktig chef” och uppgift för deltagarna under mellanperioden modul 2 och modul 3.
18-19 juni, kl 12-12 (24 timmar på plats)
Modul 3: Att leda i samverkan och att leda samverkan
Syfte: Att öka förståelsen för vikten av att utveckla förmågan att samarbeta, vad som krävs för att leda samverkan samt att inse vilka möjligheter samverkan erbjuder chefer inom kultur- och fritidsområdet.
Innehåll: Samverkansteorier, praktiska verktyg och metoder för att bedriva samverkan, modeller och teorier för mellanorganisatorisk samverkan, hinder och fallgropar för en effektiv samverkan, avslut och utvärdering lärgrupper, avslut och utvärdering av programmet som helhet.
Mellanperioderna
Av yttersta vikt för att skapa en hel utbildning
Syfte: Att bibehålla och fördjupa lärprocesser, att främja erfarenhetsutbyte och att värdeskapande nätverk.
Innehåll: Kollegial coachning, undersökningar kring deltagarens egna sammanhang och erfarenhetsutbyte kring detta, sådant som lärgrupperna själva kommer överens om.
Deltagaren förväntas efter att ha genomgått programmet ha:
- Förvärvat ökad kunskap och förståelse för den konstitutionella grunden som förutsättning för att bedriva sitt chefsuppdrag.
- Förvärvat ökad kunskap om chefs- och ledarskap generellt och specifikt avseende att vara chef i kultur- och fritidsområdet.
- Förvärvat ökad kunskap om vikten av diversifiering i utvecklingsarbete
- Erhållit ett av, Sveriges Fritids- och kulturförening kvalitetssäkrad och erkänt, utbildningsprogram och grundkompetens
som på sikt kommer att kunna leda till att bli ”Certifierad kultur och fritidschef”. - En påfylld verktygslåda med metoder och modeller som kan tillämpas i chefsvardagen.